Facebook Timeline szemkamerás vizsgálat

Egy szemkamerás vizsgálatot készített a Mashable, aminek az volt a célja, hogy összehasonlítsa a régi Facebook profil oldalakat a Timeline oldalakkal.
Nagyon érdekes a cikk, de szerintem több gyakorlati haszna van, ha a vizsgálatból elsősorban a Timeline-ra fokuszálunk, hiszen már csak ez az, amit használhatunk.

Facebook Timeline oldal szemkamerás vizsgálat

Szemkamerás vizsgálat a Good Morning America Timeline oldalon

Éppen ezért az eredeti cikkből én most csak arra fokuszálok, hogy a Timeline-on melyik felületek és milyen elemek hogyan befolyásolják a figyelmet. Jó pár érdekességet találtam.

1. Borító kép mindenek felett

A borító képet mindenki látja, nincs ebben semmi meglepő.
Nagy, sok helyet foglal. Kikerülhetetlen.
Azonban nem mindegy, hogy mennyi időt töltenek itt el az emberek és mennyire vonja magára a tekintetet.

A The Muppets és a Good Morning America oldalak esetében például a borító képe nagyon sok figyelmet követel, míg a Pepsi oldalán alig.
Az ok nagyon egyszerű: a Pepsi borító képén nincsenek arcok, míg a The Muppets és a Good Morning America csak úgy hemzseg az arcoktól.
A hőtérképből kiderül ennek a hatása: a látogatók imádják nézni az arcokat.

2. Figyelem sorrend

A sorrend a mintában szereplő összes vizsgálat esetében a következő volt:

  1. borító kép
  2. alkalmazás dobozok
  3. idővonal navigáció
  4. logó

Legalább is azokból az elemekből, amit közvetlenül tudunk befolyásolni.
Néha a második helyre került a felső Facebook kék sáv, néha bekerült a 3-4 helyre a hirdetés.

Szemkamerás vizsgálat a Facebook Timeline oldalakon

Megtekintés sorrendje a Timeline-on

3. A logónak kisebb a szerepe

A logót kevesebben nézték meg mindegyik esetben, mint a borító képet és az alkalmazás dobozok sávját.
Ugyanakkor egy másik kutatásból kiderült, ha a borító kép és a logó úgy van kialakítva, hogy összefüggés legyen a kettő között, akkor a logóra több figyelem irányul.

4. A felülrögzített poszt túl van értékelve?

A vizsgálatok szerint még a jobb oldali idővonal navigációt is előbb és többen nézték meg, mint a Timeline valódi tartalmi részét.
A felülrögzített posztot jelölő szalag nem annyira jelentős, hogy magára vonja a figyelmet, sokkal fontosabb a poszt tartalma. Bár a bal oldali hasábot többen nézik meg, de nem lényegesen többen. Főleg, ha a jobb oldalon az ismerősökhöz kapcsolódó információ van.

5. Arc a logóban

Ha a logó nagyobb figyelmet kapott, mert például arc volt benne, akkor többen nézték meg a névjegyet is, ami alatta van.

6. Szövegek a borító képben

A borító képen a szövegek is jól működnek, de sajnos ezek használhatósága a Facebook oldal szabályok miatt nagyon korlátozott.

 

Mit tegyünk?

Engem elsősorban ezek a dolgok gondolkodtattak el, és annak ellenére, hogy nem vagyok a szemkamerás vizsgálatok legnagyobb szakértője, a következő tanulságokat vontam le magamnak:

  1. Használj arcokat a borírókép-logó-alkalmazás doboz háromszögben.
    Az arcot oda rakd amire, vagy aminek a környezetére nagyobb figyelmet szeretnél irányítani.
  2. Ha fontosnak tartod, hogy a névjegy vagy az alkalmazás doboz nagy figyelmet kapjon, igyekezz minél semlegesebb borítóképet alkalmazni.
  3. Gondol meg, hogy az idővonalon milyen elemeket és milyen tartalmakat használsz.
    Az ismerős bejegyzések, az oldal lájkok és a felül rögzített poszt megjelenését Te tudod befolyásolni, Neked kell eldönteni, melyik hasznos és melyik nem.

A legfontosabb pedig, hogy a Timeline optimalizálásánál két dolgot mindenképpen vegyél figyelembe:

1. A felhasználók nagyon kevés időt töltenek el a Facebook oldalakon.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy az oldal kommunikációja folyamatosan jó legyen, hiszen ez fogja biztosítani számodra a tartós láthatóságot.

2. Mivel már nincs alapértelmezett érkező oldal funkció, ezért a Timeline elemek fogják befolyásolni azt, hogy mit tesznek a látogatók az oldaladon. Az, hogy lájkolnak-e vagy elmennek-e regisztrálni valamelyik alkalmazásodba, az többek között a fent bemutatott elemeken múlik.

Ezért fontos, hogy okosan alakítsd ki a Timeline elemeid megjelenését, és hogy ne csak egyes elemekben, hanem az elemek összefüggésében is gondolkodj.

Neked milyen javaslataid vannak a Timeline kialakításával kapcsolatban
Van valami, ami nagyon bejött? Vagy van olyan, amivel nem értesz egyet?
Írd le a kommentek között!

Ha pedig hasznosnak találtad a cikket, nyomj egy lájkot és egy pluszegyet!


Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel!


És ha még nem tetted, lájkold Facebook oldalunkat is!

Facebook hozzászólások:

Still quiet here.sas