LinkedIn – hogyan használjuk az üzleti közösségi oldalt?

Ha azt halljuk közösségi oldal, egyből a Facebook jut eszünkbe, pedig amellett, hogy nem is az egyetlen világméretű közösségi oldal, nem is jó mindenre. Például üzleti kapcsolatok kialakítására nem igazán alkalmas. Arra a LinkedIn való.

A LinkedInről sok hasznos cikk és cikksorozat született már itthon is, most a Mashable cikke kapcsán készítettünk egy összefoglalót, amelyikből azok is kapnak egy átfogó képet, akiknek eddig kérdéses volt, hogyan lehet a közösségi hálózatokon teret adni a szakmai kapcsolatoknak.

A LinkedIn-t manapság a közösségi hálózatok cseppet sem szexi alvó óriásának tartják, minden bizonnyal a nagyrészt az hivatásos, szakmai felhasználói profil miatt. Éppen ezért a Linkedin erőteljes befolyással bír a munkakeresők, márkák, fejvadászok és iparágak területén.

A közösségi hálót 2002-ben alapította Reid Hoffmann, és mára az oldal 161 millió tagot tudhat magáénak a világ 200 országában. Ezzel a LinkedIn a világ legnagyobb szakmai hálózata az Interneten. Csak összehasonlítás -képpen: a Twitter 500 millió regisztrált taggal rendelkezik, míg a Facebook 900 millióval. A jelenleg 17 nyelven elérhető közösségi oldal így igazán jelentős, világméretű szereplő (magyarul egyelőre nem kezelhető a LinkedIn).

A Facebook felhasználók naponta legalább 20 percet töltenek közösségi tevékenységekkel, abban viszont kételkedünk, hogy a LinkedIn előtt is ennyi időt töltenének el. Éppen ezért, ha úgy gondolod egy kis felzárkóztatásra lenne szükséged,  akkor olvass tovább, és osszd meg másokkal is a következő útmutatót, ami bevezet a Linkedin profi világába. Hátha valamelyikötöknek szüksége lesz rá a mai ijesztően kaotikus munkapiacon.

1. Profil

A többi közösségi oldalhoz hasonlóan a LinkedIn-en is van saját profilja a felhasználóknak, ahol megoszthatnak magukról olyan információkat, mint például a munkatapasztalatok, vagy szakmabeli képességek.

A többi hálózattal ellentétben viszont itt fontos, hogy minél jobban és szakszerűbben adjuk meg az információkat, különösen akkor, ha munkakeresésre használjuk a LinkedIn-t. Ennek érdekében az oldal a porfil teljességét százalékosan méri, és mutatja is.  Minél teljesebb az oldal kitöltöttsége, annál nagyobb esély van arra, hogy felbukkanjon a keresőben a profilunk. Jelen pillanatban, ha megadunk olyan képességeket, mint például „Photoshop”, akkor ha a munkáltatók ugyanerre keresnek rá a részletes keresőben,  a mi profilunk is megjelenik az eredmények közt. Igazán felhasználóbarát.

Hogy profilunk elérje a 100%-os teljességet, a LinkedIn a következőket ajánlja megadni:

  • ipar és irányító szám (Industry and postal code)
  • jelenlegi pozíció és annak leírása
  • két másik korábbi pozíció
  • képesítés, tanulmányok
  • legalább 5 képesség, készség
  • profilkép
  • legalább 50 kapcsolat
  • egy összegzés magunkról és munkánkról

 

 2. Kapcsolatok

Természetesen ahhoz, hogy elérd az említett 50 kapcsolatot, bővíteni kell hálózatodat a LinkedIn-en. Nem kell aggódni, a LinkedIn algoritumsai és adatbányász módszerei igazán könnyűvé varázsolják ezt.

Először is érdemes egy pár keresést lefuttatni azokra az emberekre, akiket névről ismerünk. (Erre találunk egy keresőmezőt minden LinkedIn oldal tetején). Kattints a „Connect” gombra a nevek mellett, és ezzel már hozzá is adta őket saját hálózatodhoz. Lehetőség van személyes üzenet küldésére is a felkéréssel együtt, hogy ezzel személyesebbé tegyük a meghívást.

Miután már összegyűjtöttünk néhány kapcsolatot, nézzük meg a „People You May Know” (Emberek akiket ismerhet) oldalt. Ezen az oldalon a LinkedIn, algoritmusának köszönhetően összegyűjti ismerőseink alapján azokat, akiket ismerhetünk. Ezeket a kapcsolat ajánlatokat szintekkel is ellátja. Azok az emberek, akikkel már kapcsolatban vagy, első szintű ismerősök. Azok az emberek akikkel még nem vagyunk kapcsolatban, de az első szintű ismerőseink hálózatába tartoznak, ők a 2-es szintű lehetséges ismerősök. Egy kék ikon jelzi a nevek mellett, hogy hányas szintű ismerős a személy.

Választhatod azt is, hogy az e-mail címlistád alapján keressen a LinkedIn ismerősöket. Kattints az „Import Contacts” menüpontra, és engedélyezd a LinkedIn számára a hozzáférést a címlistádhoz. Viszont ebben az esetben esély van rá, hogy egy hatalmas listát kapjunk, főleg az olyan nagy e-mail szolgáltatók esetén, mint a Google, lehet, hogy az összes embert ott találjuk, akinek valaha e-mail küldtünk.

 

3. Csoportok

A Linkedn csoportok olyan felületek, ahogy szakemberek és tudományos kollégák tartalmakat oszthatnak meg, kérdezhetnek egymástól, üzenhetnek, posztolhatnak, vagy munkát kereshetnek A csoportok köthetőek márkákhoz, egyesületekhez, támogató csoportokhoz, ügyekhez, kiadványokhoz, vagy iparágakhoz általában. Vagyis bármi köré szervezhetünk csoportot az induló vállalkozások támogatásától kezdve a PTE öregdiák szervezetig.

Másik oldalról viszont nem szabad összekeverni a LinkedIn csoportokat (groups) a cégekkel (companies). A Coca-Cola-nak például vagy egy „Jelenlegi és korábbi alkalmazottak” csoportja, de a hivatalos (üzleti) vonalat a „The Coca-Cola Company” cég oldal néven viszi. Erről később még írunk részletesebben…

Több, mint 1,3 millió csoport közül választhatjuk ki azt, amire kíváncsiak vagyunk és megfelel az érdeklődési körünknek. Fontos észben tartani, hogy jó néhány csoportnál a tagságot hitelesítés előzi meg, vagyis a menedzsernek (adminnak) engedélyeznie kell a csoporthoz csatlakozást. A csoportok körülbeül egyharmada viszont nyílt,bárki csatlakozhat hozzájuk.

Ha már nagyon jól ismered a csoportfunkciókat, akár létre is hozhatsz egy saját csoportot. Ez azt jelenti, hogy akkor te leszel a csoport tulajdonosa, de megnevezhetsz másokat is menedzsernek, moderátornak, akik elláthatnak különböző funkciókat, mint a beszélgetések felülvizsgálata, alcsoportok alakulása, beállítások, stb.

4. Vállalatok

Ahogy nekünk lehet személyes profilunk a LinkedIn-en, úgy sok vállalat is választhatja a közösségi hálón való megjelenést. Mint például a Facebookon a márkák esetében, úgy a LinkedIn-en a vállalatok aktivitása, frissítései követhetőek nyomon.

A vállalati oldalak általános információkat szolgáltatnak, mint az üzleti áttekintés, foglalkoztatottak listája, PR megjelenések stb.. Sok vállalat közzé tesz a LinkedIn oldalán álláshirdetéseket, és van, aki bátorítja is a felhasználókat önéletrajzuk elküldésére.

Ha úgy döntesz, hogy követni szeretnéd egy vállalat munkásságát a LinkedIn-en, akkor a frissítései meg fognak jelenni a főoldaladon, az ismerőseid frissítései mellett.Ha például az RG Stúdiót követjük a LinkedIn-en, akkor számíthatunk rá, hogy online marketing híreket fogunk találni a főoldalon.

A vállalkozások arra is használják a LinkedIn-t, hogy bejelentéseket tegyenek közzé, mint például beszerzések, álláshirdetések, irányelvek frissítése, stb. Arra viszont figyelmeztet a LinkedIn, hogy ne spam-eljünk; „Azon vállalkozások akik mérhetetlenül sokat posztolnak, a LinkedIn felügyelete alá kerülnek, és kockáztatják, kockáztatják, hogy oldaluk törlésre kerül.

Ha úgy gondolod, hogy vállalkozásod oldalát a LinkedIn-en is szeretnéd feltüntetni, akkor a következő  lépéseket ajánlja neked a közösségi hálózat:

1. Akkor regisztrálhatsz, ha jelenleg alkalmazottja vagy a cégnek, és az fel is van tüntetve a személyes profilodon.

2. A cég e-mail címe legyen hozzáadva a saját LinkedIn fiókodhoz

3. Kösd össze az oldaladat a helyes vállalkozással. Kattints a cég nevére a legördülő listából, ha szerkeszteni szeretnéd a már megadottakat, vagy adj hozzá  pozíciót a saját oldaladhoz.

4. A vállalati e-mail domain legyen kizárólagosan a vállalaté.

5. A személyes profilod legyen legalább 50%-os állapotban. (Feljebb említettük mit kell ehhez tenni)

6. Jelentős mennyiségű kapcsolattal kell rendelkezni.

Szeretnéd tudni, hogyan találhatsz állást a LinkedIn-en? Vagy csak megtanulnád mire jók az állapotfrissítések, és hogyan lehet őket véghezvinni? Két hét múlva folytatjuk a cikket, és többek közt ezen kérdésekre is választ kaphatsz. Továbbá fényt derítünk arra, hogy milyen alkalmazások érhetőek el a LinkedIn-en, vagy hogy mobilról hogyan használjuk a közösségi hálót. Cikkünk megjelenéséről e-mailben is értesítünk!

Folytatás hamarosan…!


Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel!


És ha még nem tetted, lájkold Facebook oldalunkat is!

Facebook hozzászólások:

Still quiet here.sas